Kontakteksem forĂĄrsaget af – steroidcreme

For nogen tid siden bad jeg min hudlæge om at få en anden slags steroidcreme til mit eksem, da det virkede som om det, jeg plejer at bruge, ikke længere var så virksomt. Man plejer jo også at sige, at det er godt at skifte mærke af og til. Fornylig, da jeg havde en infektion, blev mit eksem ret aktivt, og jeg begyndte at bruge den nye steroidcreme. Imidlertid blev mit eksem ikke bedre. Tværtimod blev det mere og mere massivt og bredte sig dag for dag ud over min krop. De første dage troede jeg, at det var infektionen, der triggede eksemet. Det har jeg jo oplevet adskillige gange. Men selv efter infektionen var slået ned, forværredes eksemet. Jeg fik faktisk et eksemudbrud så slemt, som jeg ikke har oplevet i mange, mange år. Langt om længe fik jeg mistanke til den nye steroidcreme, og fik fat i en tube af den, jeg brugte tidligere. Og som ved et trylleslag vendte det hele til det bedre. Eksemet svandt dag for dag. Bagefter har jeg nærlæst indlægssedlen fra den uheldige creme, og der står faktisk, at cremen kan provokere eller forværre eksem. Og det skal jeg da også lige love for, at den kan. Det er da bare grotesk, at creme til behandling af eksem kan udløse eksem!


Tags: , , , ,

Kommenter