Viden om astma er en rigtig god ting især for børn. Derfor er det interessant at læse om et initiativ, hvor et firma har sat sig for, at udvikle et spil for børn og hvad der er vigtigt at vide om astma og det lader i et lille pilotstudie til, at det øger børns viden om astma. I udviklingsfasen har man også brugt forskellige metoder til at tilpasse spillet til de resultater barnet opnår, så det er udfordrende og engagerende hele tiden. Desuden har spillet også det mål, at gøre børnene i stand i højere grad selv at tage hånd om deres kroniske sygdom. En af de erfaringer, udviklerne fik ved testen af spillet, er at det er meget vigtigt hele tiden at tilpasse niveauet til spilleren for at motivere spilleren. Der var blot den ulempe på dette stadie, at den metode ikke udviklede barnets viden om astma. Der er dog ingen tvivl om, at der i de familier, der testede spillet – både hos børn og forældre – skete en udvikling i ordforrådet om astma
Kilde: Front. Educ., 14 November 2018 | https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00099
Fostering Health Education With a Serious Game in Children With Asthma: Pilot Studies for Assessing Learning Efficacy and Automatized Learning Personalization
Alexandra Delmas, Benjamin Clement, Pierre-Yves Oudeyer, Helène Sauzéon.
Det bliver spændende at følge det videre forløb.